Trasa Niepodległości już gotowa

Od 28 sierpnia białostoczanie mogą jeździć Trasą Niepodległości. Największa i jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Białymstoku została właśnie oddana do użytku. Dzięki niej kierowcy zyskali alternatywną drogę omijającą centrum od zachodniej strony miasta. To kolejny krok w stronę nowoczesnej infrastruktury transportowej, która przyczyni się do usprawnienia komunikacyjnego w Białymstoku.

Trasa Niepodległości rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończy na ul. Wiadukt. Jest to sześciokilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych oraz 13 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne.

Trasa, czyli Al. Niepodległości i Al. I.J. Paderewskiego, została wykonana w wykopie, gdzie zaprojektowano jezdnie główne, natomiast ruch lokalny będzie odbywał się górą. Jest drogą klasy GP – czyli główną ruchu przyspieszonego – i można poruszać się nią z prędkością do
70 km/h. Koszt inwestycji wyniósł 351,5 mln zł, z czego 267,5 mln zł Miasto pozyskało z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020.

– To historyczna chwila w dziejach Białegostoku. Dziś oddajemy mieszkańcom nową trasę, nie tylko funkcjonalną, ale po prostu piękną. Trasa Niepodległości przekazana zostaje do użytku w roku, w którym obchodzimy 100-lecie odzyskania niepodległości przez Białystok. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do jej powstania – powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski.

Trasa Niepodległości zapewnia szybki i komfortowy objazd Białegostoku od zachodniej strony, łączy południową część miasta i obszaru funkcjonalnego z siecią dróg krajowych. Wraz ze zrealizowaną wcześniej Trasą Generalską i ul. K. Ciołkowskiego tworzy 28 km dróg, które umożliwią sprawne poruszanie się bez konieczności wjeżdżania do centrum. To ostatni element zarówno obwodnicy śródmiejskiej okalającej centrum, jak i dróg wyprowadzających ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik.

Łączny koszt budowy Trasy Generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz Trasy Niepodległości to w sumie 954 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł. W ramach tych inwestycji powstało także 37 km ścieżek rowerowych.

www.bialystok.pl